Inmiddels is sprint 2 in volle gang. Binnen Umbrella ben ik werkzaam als front-end developer. Dat betekent dat ik mij bezighoud met het doorvertalen van de eerste schetsen naar een klikmodel. Ik zet dus de ontwerpen om naar HTML5 en CSS3, zodat je er doorheen kunt klikken. Hierbij houd ik rekening met verschillende browsers en devices, zodat het klikmodel (en daarmee uiteindelijk ook het uitgewerkte huurdersportaal) zo optimaal mogelijk functioneert. Of je nu met je smartphone, je tablet of je laptop online gaat, het huurdersportaal moet gewoon de volledige functionaliteit bieden ongeacht het gebruikte device.
Het belang van een mobiele website
Waarom is een mobiele website zo belangrijk? Uit statistieken van verschillende woningcorporaties blijkt, dat de verhouding desktop – mobile device tegenwoordig vaak bijna 50/50 is. En het percentage mobiele bezoeken (dus bezoekers die met een tablet of mobieltje de website bezoeken) stijgt nog steeds! Zie deze voorbeelden:
Webrichtlijnen
Daarnaast houd ik zoveel mogelijk rekening met de webrichtlijnen, zodat het huurdersportaal voor iedereen even toegankelijk is, ongeacht of je een beperking hebt of niet. Ook adviseer ik mijn collega’s en de ontwerper hier pro-actief over. Een voorbeeld hiervan? Misschien heel simpel, maar ik probeer formulieren zo toegankelijk mogelijk te maken, zowel per muis, toetsenbord als op een touchscreen. Ook het geven van feedback op onjuist of niet ingevulde velden is hierin erg belangrijk. Zie bijvoorbeeld
Highlights van mijn week
De afgelopen week ben ik met veel verschillende dingen bezig geweest. Ik heb zoveel mogelijk zaken verwerkt, die uit de sessies met de woningcorporaties naar voren zijn gekomen. Enkele highlights hiervan zijn:
- Het zoeken heb ik verder verbeterd. Het zoeken werkt nu op basis van ‘auto-suggest’. Concreet betekent dit dat zodra je twee tekens hebt ingevoerd, de eerste resultaten al in beeld verschijnen. Zodra je verder typt, worden de resultaten real-time aangevuld. Dit werkt razendsnel voor de bezoeker.
- Ik heb een ‘winkelmandje’ toegevoegd wat wordt gebruikt bij het indienen van meerdere reparatieverzoeken. Zolang een reparatieverzoek nog niet is gepland, komt het verzoek terecht in dit ‘winkelmandje’. Zodra een huurder alle reparaties heeft doorgegeven, kan hij de verzoeken gaan inplannen.
Ik ben nog aan het uitdenken hoe ik het menu zo optimaal mogelijk kan weergeven op mobiel en tablet. Binnenkort gaan we in het usability-lab van de Hanzehogeschool Groningen het huurdersportaal testen onder verschillende huurders, dat is voor mij wel weer een mooi moment. Dan krijg ik een nog beter beeld van wat al goed werkt en wat ik nog verder kan verbeteren om de gebruiksvriendelijkheid verder te verbeteren.
Nauw samenwerken
Doordat ik het klikmodel steeds aanpas, kunnen de verschillende woningcorporaties steeds meekijken met de voortgang. Ik zie ook in onze online samenwerkomgeving in Embrace steeds weer reacties van de verschillende corporaties en daar kan ik direct weer mee aan de slag. Mooi om het op deze manier echt samen te doen.