Embrace Social staat vooral bekend als Social Intranet of Digitaal Werkportaal. Maar met het nieuwe Embrace Portals is het nu mogelijk om elk soort doelgroepgericht portaal te creëren! In een mum van tijd richt je een dashboard in met specifieke content, functionaliteiten en huisstijl. In dit artikel geven we 7 voorbeelden van hoe je doelgroepgerichte portalen in kunt richten met Embrace Social – allemaal binnen één digitaal portaal.
1. Vrijwilligersportaal
Door een specifiek dashboard te bouwen voor vrijwilligers, kun je deze externe doelgroep beter bedienen. Vrijwilligers hebben een andere informatiebehoefte dan interne medewerkers. Waardoor andere content aanbieden, zowel qua inhoud als opbouw, een must is. Wil je deze groep primair informeren en heeft het portaal een minder verbindende rol? Kies er dan bijvoorbeeld voor om de tijdlijn niet aan te bieden op het dashboard, maar vooral te focussen op informatieve widgets.
2. Rolgebaseerde dashboards
Iedere medewerker heeft een andere informatiebehoefte. Een stafmedewerker die primair vanaf een desktop werkt, gebruikt andere applicaties en functionaliteiten dan een zorgmedewerker die met een tablet naast het bed staat van een patiënt. Het is daarom belangrijk om op basis van persona’s rolgebaseerde dashboards in te richten, die een gepersonaliseerde en specifieke ervaring bieden voor één groep medewerkers. Deel dit bijvoorbeeld op in:
- Rol: welke applicaties, content, documenten en kennisbank artikelen zijn relevant?
- Mate van digitale vaardigheid: Hoeveel geavanceerde functionaliteiten moet ik tonen?
- Device: Gebruikt de medewerker vooral een desktop, tablet of de mobiele app?
3. Digitaal Werkplek Portaal
Door Embrace in te zetten als Digitaal Werkplekportaal omarm je niet alleen de communicatieve en verbindende rol van het Social Intranet, maar verbind je ook het IT- landschap én maak je medewerkers productiever. Zo wordt Embrace Social een startpagina waarvoor je maar één keer hoeft in te loggen (SSO). En heb je een persoonlijk dashboard dat toegang biedt tot organisatienieuws, documentatie, contact met (directe) collega’s en applicaties als: Microsoft 365 (Teams, SharePoint, etc.), meldingsystemen (TOPdesk, Ultimo), zorgapps (Zenya, Vilans, Nedap) en meer.
4. Organisaties met meerdere entiteiten
Waar voorbeeld 2 personalisatie op medewerkerniveau omvat, kan dit natuurlijk ook op organisatieniveau voorkomen. Denk aan een zorggroep die uit verschillende merken bestaat of een gemeenschappelijke regeling waarbij meerdere gemeenten aangesloten zijn. Afhankelijk van de entiteit(en) waar de medewerker actief voor is, zal deze persoon een uniek dashboard met specifieke content, inrichting en huisstijl getoond krijgen. En het mooiste? Met onze nieuwe theme editor kun je dit helemaal in eigen beheer, en op elk moment, inrichten.
Dankzij Embrace Portals bieden wij verschillende organisatieonderdelen een gepersonaliseerde plek op het intranet. Een plek met een eigen identiteit en informatievoorziening. Ondertussen blijft de aansluiting met de rest van de organisatie intact.
5. Community of Ledenportaal
Embrace Social is zo in te richten dat het een uitstekend community- of ledenportaal is. Qua functionaliteiten en doel heeft het veel overlap met een Social Intranet (voorbeeld 7), maar dan juist voor een externe doelgroep. Dit vereist een andere naamgevingen, configuratie en inrichting van het portaal. Veel communities gingen je voor: zo vinden Nederlandse gemeenten elkaar op het community platform van A&O Fonds, kletsen zorgprofessionals op het Paramedisch Platform Nederland en delen woningbouwcorporaties kennis op verenigingsplatform Aedes.
6. Onboarding, crisiscommunicatie en andere (zorg)portalen
Door de hoge mate van flexibiliteit van Embrace Social, kun je de portal builder inzetten voor allerlei user cases en portalen. Richt een uniek dashboard in met een specifieke inrichting , vormgeving en content. Wil je bijvoorbeeld het nieuws bovenin, links, rechts of misschien wel helemaal niet op je dashboard hebben? Alles is mogelijk. Zo configureer je zelf in een oogwenk relevante portalen. Denk hierbij aan:
- Onboarding en pre-boarding: Geef medewerkers (alvast) toegang tot een dashboard met content voor nieuwe medewerkers, widgets om ze op weg te helpen en een takenlijst.
- Crisiscommunicatie: Crisis? Geef medewerkers tijdelijk toegang tot een apart portaal voor calamiteiten of spoed. Geen tijdlijn en likes, maar klassieke top-downcommunicatie.
- HR-portaal: Een dashboard met interne vacatures, contactpersonen en nog veel meer.
7. Social Intranet
Uiteraard moeten we niet vergeten waar we vandaan komen: Embrace Social is met 450 actieve portalen nog altijd het meest gebruikte Social Intranet van Nederland. Een platform waar betere vindbaarheid van informatie, interne verbinding en kennisdeling centraal staat. Dagelijks maken meer dan 165 overheidsinstellingen, 100 zorgorganisaties en 65 woningbouwcorporaties gebruik van Social.
Waar wacht je nog op? Maak het werk voor jou en je medewerkers ook makkelijk, vraag snel en eenvoudig hieronder een gratis demo aan!