We zien in leveranciersselecties veel RfI’s voorbijkomen met honderden te beantwoorden vragen voor een social intranet. Vaak zijn deze vragen zo algemeen, dat het voor leveranciers lastig is om de context te begrijpen. Ook wij als leverancier zijn dan geneigd om iedere vraag met ‘ja’ te beantwoorden, terwijl de werkelijkheid soms complexer is.
In dit artikel, wat ook verscheen in het boek ‘In 7 stappen naar een succesvol social intranet’ helpen we je bij het opstellen van relevante vragen. We hebben de vragen verdeeld in twee categorieën:
Hot: goede vragen om te stellen in een RfI
- Wat is jullie visie op de bijdrage van social binnen onze situatie?
- Wat is jullie ervaring met werken in ketens/met partners binnen een social intranet?
- Wat is jullie visie op de samenhang tussen verschillende soorten content (user generated, managed, automatisch gegenereerde informatie uit processen en gekoppelde applicaties)?
- Kun je drie referenties geven waar we ons kunnen oriënteren op een samenwerking met jullie en op het opgeleverde resultaat?
- Kunnen jullie een Proof of Concept leveren die getest kan worden door onze medewerkers?
- Hoe gaan jullie om met doorontwikkeling en hoe gebruiken jullie input van klanten daarbij?
- Wat zijn de stappen die jullie minimaal willen nemen voordat je start met bouwen?
- Wat zijn jullie ervaringen met koppelingen met andere systemen?
- Welke bijdrage kunnen jullie leveren om te zorgen dat het intranet echt gebruikt gaat worden?
- Welke vragen zijn we vergeten te stellen?
Not: deze vragen kun je beter achterwege laten in je RfI
- Kun je van onderstaande 100 eisen aangeven of je er aan voldoet?
- Kunnen externen toegang krijgen?
- Kunnen nieuwsberichten geliked worden?
- Hebben jullie minimaal drie jaar ervaring in onze branche?
- Hebben jullie een demo-omgeving beschikbaar?
- Wat staat er op jullie roadmap voor het volgende kwartaal?
- Volgens welke methodiek werken jullie?
- Hebben jullie een standaardkoppeling met…
- Welke opleidingen bieden jullie aan?
Lees meer over hoe je de eerste stappen zet in het social intranet implementatietraject.