Branche: Zakelijk
Medewerkers: 250
Intranet sinds: 2017
Met 250 medewerkers en een uitgebreid netwerk van 500 leden is Quantore met een grote coöperatie in kantoorartikelen. In het logistieke centrum in Beuningen liggen 23.000 artikelen klaar voor verzending. Met een grote groep medewerkers op kantoor en in het magazijn koos de organisatie voor een nieuw sociaal intranet om de communicatie en betrokkenheid tussen deze groepen te verbeteren. Gloedonline realiseerde in samenwerking met Embrace vanuit de koers en de ambitie van Quantore het sociaal intranet.
Sociaal Intranet?
Hoe zorg je ervoor dat al die individuen optimaal samenwerken? Met een sociaal intranet: een bron van inspiratie én aanjager van teamwork. ‘Sociaal’ omdat de nadruk niet ligt op ‘eenrichtingsverkeer’ – de aansturing van medewerkers of het beheer van een database – maar op interactie en samenwerking. Binnen én buiten de grenzen van het eigen team of afdeling. Medewerkers uit de logistiek, binnen- en buitendienst, operatie en staf weten elkaar snel en effectief te vinden. Ze posten, lezen, ‘liken’ en reageren, net zoals ze dat van andere platforms, zoals Facebook en LinkedIn gewend zijn.
Qlik
Op het nieuwe sociaal intranet Qlik van Quantore staan nieuwsvoorziening, samenwerking en kennisdeling centraal. Medewerkers zetten het platform in om elkaar op de hoogte te brengen, zich aan te melden voor evenementen en bestanden sneller te vinden. Er zijn projectgroepen die via Qlik samenwerken en informatie delen via ‘pages’. Via de overzichtelijke tijdlijn leggen de Quantore-collega’s snel contact met elkaar en blijven ze op de hoogte van wat er binnen en buiten de organisatie speelt. Ze kunnen zich aansluiten bij groepen en zo gemakkelijk samenwerken binnen projecten. Mooi: alle kennis blijft op het platform bewaard!
Ambassadeurs
De werking en functionaliteiten van Qlik moeten natuurlijk optimaal aansluiten op de behoeften van de gebruikers. Quantore over de uitrol: “Hiervoor hebben we gewerkt met ambassadeurs. In de beginfase van het project hebben een aantal van hen mee gebrainstormd over de inrichting van Qlik. Daarna hebben de ambassadeurs de omgeving getest, vragen van collega’s beantwoord en geholpen met het creëren van draagvlak. Managers kregen een snelcursus, zodat zij het goede voorbeeld konden geven aan hun medewerkers.”
De livegang was uiteindelijk groots, vervolgt onze klant. “Met banniers op iedere verdieping, cupcakes met Qlik-logo, spiegelstickers, een praktische handleiding en flyers met tips. Tegelijkertijd hebben we er bewust voor gekozen om het informatieaanbod via andere kanalen te beperken. Al na enkele maanden zagen we dat veel medewerkers hun weg hadden gevonden naar Qlik.”
Voordelen van Embrace
- Samenwerken in specifieke groepen
- Flexibeler en tijdongebonden communiceren
- Minder interne e-mails (afname cc)
- Sneller vinden en delen van bestanden
- Kennisdelen via groepen en tijdlijnen
Gloedonline, Partner van Embrace
Voor het nieuwe sociaal intranet van Quantore maakte Gloedonline het plan van aanpak. Ook verzorgden zij het ontwerp en bedachten zij een creatief concept voor wisselende banners. In samenwerking met Embrace organiseerden Gloedonline een kick-off met een ambassadeurssessie, waarna stapsgewijs de overige medewerkers zijn aangehaakt. Gloedonline is officieel partner van Embrace social business software.