Inmiddels zijn we gestart met de doorontwikkeling van het huurdersportaal. In deze blog laat ik je zien hoe dit project verloopt voor de developers. Zelf ben ik werkzaam als lead developer en samen met het team zijn wij op dit moment ontzettend hard aan het werk om alle ideeën (vanuit de verschillende corporaties en vanuit onszelf) te vertalen naar de techniek. Daarnaast bewaken wij de samenhang van het huurdersportaal met de overige Umbrella-onderdelen, zoals het KCC en de inspectiemodule.
De zes woningcorporaties die samen met ons het huurdersportaal (door)ontwikkelen, gaan in verschillende bijeenkomsten aan de slag met het uitdenken van het huurdersportaal. We hebben ondertussen al een klikmodel ontwikkeld, en op basis van het klikmodel ontstaan er een hoop nieuwe ideeën van de verschillende corporaties. Daarnaast zijn de corporaties actief in onze online samenwerkomgeving (op Embrace), waar nóg weer meer ideeën met elkaar worden gedeeld.
Impact analyseren
Onze projectleider Eli maakt samen met de deelnemende woningcorporaties een actielijst en prioriteert deze. Wij gaan vervolgens met die acties aan de slag en proberen zo helder mogelijk in taken samen te vatten wat er moet gebeuren. We analyseren wat de impact is van bepaalde ideeën en werken dit vervolgens uit.
Hier zitten best complexe zaken tussen. Veel woningcorporaties werken toch net weer even anders, dus we zoeken naar manieren om de processen dusdanig te automatiseren, waarbij er toch ruimte is voor uitzonderingen.
Slimmer beheer van de vraagboom
Deze week zijn wij (onder meer) aan de slag gegaan met het beheer van de vraagboom. Huurders kunnen op de website van de woningcorporatie via een vraagboom zelf reparatieverzoeken melden. In de vraagboom klikken ze bijvoorbeeld aan ‘Binnen de woning’ -> ‘Woonkamer’ -> ‘Elektra’ -> ‘Schakelaar kapot’.
Op basis van de ingevoerde gegevens en het adres van de huurder, weet ons systeem:
- of de woningcorporatie hiervoor langskomt
- zo ja: hoeveel tijd dit in beslag neemt (en hiervoor dus gepland moet worden in de agenda van de vakman)
- zo ja: welk type vakman moet langskomen
- zo ja: welke tijden kunnen worden weergeven in het gedeelte waarin de huurder zelf een afspraak kan plannen
- of de huurder lid is van een aanvullend servicefonds of niet
- of er een externe leverancier moet langskomen
- of de huurder dit probleem zelf moet verhelpen
- etc
Je kunt je voorstellen, dat het beheer van een dergelijke vraagboom vrij complex kan zijn. Immers, iedere uitzondering moet worden ingevoerd. We zijn op dit moment heel ver met een nieuwe manier van het vraagboombeheer, waarin bekwaamheden op een slimme manier kunnen worden ingepland.
Unit testing
We maken gebruik van unit tests om via een soort Nederlandse beschrijvingen de vraagboom te testen. Dat ziet er in het meest simpele scenario ongeveer zo uit:
- Scenario Defect met uitzondering op complex
- Gegeven Voor complex IJlsterkade heeft het defect als actie Huurder zelf oplossen
- Als ik een reparatieverzoek wil indienen voor IJlsterkade 47
- Dan heeft het verzoek als actie Huurder zelf oplossen
Een complexer scenario ziet er bijvoorbeeld zo uit:
- Scenario Andere actie geeft geen tijdsduur mee
- Gegevens Het defect heeft als actie Actie woningcorporatie, wel gepland
- En Het defect heeft een tijdsduur van 30 minuten
- En voor complex Griffeweg heeft het defect als actie Huurder zelf oplossen
- Als ik een reparatieverzoek wil indienen voor Griffeweg 97-8
- Dan heeft het verzoek als actie Huurder zelf oplossen
- En heeft het verzoek geen tijdsduur
Het achterliggende idee is, dat je deze ‘unit tests’ ook samen met de woningcorporaties kunt bespreken en/of opstellen. Op de achtergrond worden deze zinnen dan gekoppeld aan code, de zogenaamde unit tests.
There’s more to come
In de volgende sprint vertel ik jullie meer 😉 Ik vertel dan meer over de CORA-standaarden. Keep you updated!