Wij zijn erg blij om te mogen vertellen dat we het nieuwe social intranet voor de VPRO gaan leveren. Inmiddels hebben we de kick-off van het project achter de rug en staat de livegang van het intranet gepland voor januari 2016. We spraken met Silvia van der Heiden (rechts op de foto), afdelingshoofd Communicatie & Marketing en Mirjam Engwerda (niet op de foto), Persvoorlichter Online Redacteur en projectleider social intranet bij de VPRO.
VPRO
De VPRO is een publieke omroep waarbinnen creativiteit, wereldburgerschap, innovatie en eigenzinnigheid leidraad zijn, met het publiek als uitgangspunt. De VPRO heeft vier media-afdelingen: Radio, Televisie, Gids en Digitaal. Met daarnaast vijf ondersteunende afdelingen: Marketing & Communicatie, Productie, Personeel & Organisatie, Financiën & Economische Ontwikkeling en Faciliteiten.
“VPRO is een creatieve organisatie die bestaat uit veel verschillende losse eilandjes die met elkaar een mooi landschap vormen. We moeten niet proberen die bureaucratisch tot een groot geheel te smeden, iedereen doet iets anders en samen vormt dat één geheel”, aldus Silvia.
300 e-mails per jaar
Vanuit de OR en directie kwam de opmerking dat er te weinig beleidsinformatie terecht komt op de werkvloer. Mirjam: “Wij hebben vervolgens alle interne communicatiemiddelen in kaart gebracht. Veel van de informatie die vanuit de afdeling interne communicatie kwam werd via de e-mail verstuurd. We kwamen erachter dat slechts 1% van deze informatie beleidsinformatie was. De overige 99% was facilitaire informatie, zoals het aankondigen van evenementen of het informeren over een defecte lift die moest worden gerepareerd. Alles bij elkaar opgeteld stuurden we zo’n 300 e-mails per jaar. Dat kon beter, vonden we.’”
Interactieve communicatie vanuit de VPRO
“Als we echt goede interne communicatie willen voeren dan moet dat interactief zijn”, gaat Silvia verder. “Om de informatie goed te laten stromen moeten we bruggen slaan tussen de verschillende afdelingen. We moeten dit project samen met alle medewerkers oppakken, niet alleen met Communicatie en ICT. Met het social intranet willen we bereiken dat informatie beter doorstroomt en dat we meer inzicht krijgen in elkaars werk. Iedere afdeling en individuele medewerker is verantwoordelijk voor het verspreiden en opnemen van informatie. Daar moet het intranet in gaan faciliteren.”
De VPRO kiest voor Embrace social intranet als oplossing voor haar (freelance) medewerkers om de informatieverstrekking te verbeteren en om medewerkers uit te nodigen om kennis en ervaring te delen, zodat een creatieve en sociale samenwerkingscultuur ontstaat, gericht op vakmanschap en expertise, betrokkenheid en passie. Samen met de VPRO gaan wij deze omslag binnen de organisatie realiseren.
Wij hebben heel veel zin om aan de slag te gaan! We gaan dit project op de voet volgen in een aantal blogs. De volgende stap zal zijn het maken van een functioneel ontwerp en het grafisch design.