Hoe het social intranet de Consumentenbond faciliteert bij interne verandering

Grote omslagen binnen een bedrijf zijn vaak niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. Hoe zorg je nu dat je de mensen binnen je organisatie faciliteert om zelf ook anders te gaan werken? Monique van de Beek van de Consumentenbond vertelt op het Digital Workspace Event van Frankwatching hoe hun organisatie een transformatie doormaakt en hoe het sociale intranet hier bij faciliteert.

In de afgelopen jaren is de Consumentenbond getransformeerd van een traditionele hiërarchische organisatie naar een zelforganiserende organisatie op basis van holacratische principes. Daarbij staat zelforganisatie centraal en wordt gewerkt vanuit rollen en doelen in plaats van functies.

Een sterk sociaal intranet was daarbij een belangrijk onderdeel van de strategie. De nieuwe werkafspraken, gebaseerd op de kernwaarden, vormden het uitgangspunt voor het splinternieuwe intranet. Als je als organisatie ondernemend, samenwerkend en eerlijk wilt zijn moet het intranet de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld eigenaarschap te nemen, elkaar te helpen, voortgang te delen en transparant te communiceren.

Het nieuwe intranet SAM (dat staat voor Samenwerken aan een Aantrekkelijk Merk) is neergezet om aan dit alles invulling te geven, en meer. Het zag het daglicht vlak voor de eerste Corona-golf. De geboorte van SAM werd nog traditioneel gevierd maar al snel moest er thuis worden gewerkt.

Intranet als thuiswerkhaven

Net als in veel organisaties bood het intranet de eerste opvang voor medewerkers. Het team richtte een Corona-groep op. Binnen die groep werd er eigenaarschap geclaimd door de vele initiatieven die werden ondernomen en alles wat er gecommuniceerd werd. Dus het intranet was er niet alleen voor de nieuwsvoorziening, maar ook als een plek om informatie te delen. Juist in deze online tijd zorgt SAM voor de verbinding tussen medewerkers die zo nodig is.

Als je als organisatie wilt groeien en medewerkers wilt laten groeien dan is feedback geven én vragen belangrijk. Zeker in tijden van vooral online werken. Het sociaal intranet kan hier een platform voor bieden. Het vraagt wel wat van medewerkers. Ze zijn misschien in real life al heel open, kritisch en transparant maar hoe werkt dit in een open online omgeving?

Het antwoord op die vraag vond Monique op een verrassend simpele en directe manier. Niet door uitgebreid te testen of te kijken naar voorspellingen op basis van ingewikkelde data, maar door het op de man af te vragen. Ze nam de proef op de som door zelf te vragen ‘Wat vind je van het intranet?’ Er kwamen uiteraard positieve reacties en verbeterideeën, maar het groeiende gevoel van verbondenheid was duidelijk een terugkerend element.

En de toekomst?

De Consumentenbond heeft voor de toekomst nog grote plannen met hun kakelverse intranet. Het begint daarbij allemaal met het activeren van de medewerkers om actief gebruik te maken van het platform. En daar is een mooie stap in gemaakt door simpelweg te beginnen met online feedback geven en vragen. Daarnaast moeten de mogelijkheden van het systeem meer en meer mensen naar SAM toe trekken.

Eén van die mogelijkheden waar we zelf ontzettend enthousiast van worden is de koppeling met Microsoft 365. De koppeling met een veelgebruikt systeem opent ontzettend veel nieuwe deuren, en we kijken er naar uit om samen met de Consumentenbond optimaal gebruik te maken van deze kansen.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden die een koppeling met Microsoft 365 biedt? Hou dan vooral Frankwatching in de gaten voor een artikel van ons over precies dit onderwerp!

Wil je Embrace liever van binnen bekijken? 

Meer weten over dit onderwerp?

Vraag het onze specialisten!
Rutger de Vries
Accountmanager
Jelte Korf
Business Development Manager